ابزار وبمستر

"🐘2FIL.co🐘"

🖥2FIL.Co Informatics🖥

هلدینگ متخصصین انفورماتیکی مجموعه 2FIL.Co (سایان سیستم)

بازديد: ۲۷۱
80 سیستم مبتنی بر کیت دسکتاپ 4700S به بازار عرضه شد (قیمت این سیستم‌ چیزی در حدود ۳۲۰ تا ۷۰۰ دلار است)

چند هفته پیش، شرکت AMD بی‌سر و صدا فروش کیت دسکتاپ 4700S را آغاز کرد که به تازگی گفته شد تراشه بکار رفته در آن مشابه سیستم روی چیپ مورد استفاده در پلی استیشن ۵ است. اکنون، AMD به وب سایت Tom’s Hardware تأیید کرد 80 سیستم مبتنی بر کیت دسکتاپ 4700S به بازار عرضه می‌شود و حتی فروش رسمی اولین دسته از این سیستم‌ها هم‌اکنون در حال انجام است.

بر اساس یافته‌ها، برنامه CPU-Z پردازنده 4700S را به عنوان سری Ryzen تشخیص داد اما تیم قرمز همچنان این موضوع را به شکل رسمی تأیید نکرده است. اگرچه این مدل بصورت رسمی وارد بازار نشده، ولی بر اساس مشخصات فنی موجود در وب سایت AMD ما با یک پردازنده 8 هسته‌ای و 16 رشته‌ای مبتنی بر معماری Zen 2 طرف هستیم.

 

مشخصات فنی کیت دسکتاپ 4700S

کیت دسکتاپ 4700S روی یک مادربرد کوچک تعبیه شده است که از 8 یا 16 گیگابایت (بسته به نوع پیکربندی) حافظه GDDR6 پشتیبانی می‌کند. در همین حال، یکی از افرادی که مشغول بررسی کیت مذکور بود متوجه شد فرکانس افزایشی پردازنده این کیت حداکثر 3.2 گیگاهرتز است و سرعت حافظه آن با سرعت 14 گیگابیت بر ثانیه کار می‌کند.

علاوه بر موارد فوق، این کیت دارای سیستم خنک کننده مشابه با Wraith Stealth تیم قرمز است. شکاف PCIe x16 تنها دارای چهار خط نسل دوم بوده و تنها به کارت گرافیک‌های پایین رده محدود می‌شود. در واقع، تیم قرمز پردازنده گرافیکی RDNA 2 را روی این کیت غیر فعال کرده و به همین دلیل کاربران باید از کارت گرافیک مجزا استفاده کنند. شرکت AMD برای این سیستم کارت گرافیک RX 550 را توصیه می‌کند، اما امکان نصب کارت گرافیک‌های قدرتمندتری مانند RX 590 و GTX 1060 وجود دارد.

 

تصویر سیستم روی چیپ پلی استیشن 5 در برابر پردازنده کیت دسکتاپ 4700S

 

اولین سیستم‌های مبتنی بر کیت 4700S هم‌اکنون در بازار (البته فقط در مناطق خاصی از آسیا) موجود است. به همین دلیل، ما توانستیم به اولین تصاویر پردازنده 4700S نیز دسترسی داشته باشیم که برای مقایسه در کنار SoC کنسول پلی استیشن 5 (تصویر بالا) قرار گرفته است.

 

تراشه مخصوص پلی استیشن ۵؟

این پردازنده متعلق به کنسول Xbox Series X است که در نهایت هفته گذشته مشخص شد چنین چیزی صحت ندارد.

بر اساس یافته‌ها، تراشه 7 نانومتری 4700S از نظر ظاهری با سیستم روی چیپ Ariel پلی استیشن 5 مطابقت دارد. همانطور که بالاتر هم اشاره شد، پردازنده مذکور به 8 هسته و 16 رشته مبتنی بر معماری Zen 2 مجهز شده است. این کیت به جای رم DDR4 مورد استفاده در کامپیوترهای امروزی، به از 8 یا 16 گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده می‌کند. با توجه به همین موارد، ما سیلیکون مشابهی نظیر آنچه که در پلی استیشن 5 دیده بودیم را در این سیستم نیز شاهد هستیم.

به همین دلیل، شایعاتی مطرح شده است که کیت دسکتاپ 4700S صرفاً یک نسخه معیوب از سیستم روی چیپ پلی استیشن 5 است که AMD قصد دارد دوباره از آن استفاده کند. این نظریه ممکن است منطقی باشد، زیرا چنین کاری اجازه استفاده مجدد از سیلیکون را فراهم می‌کند و در غیر این صورت چنین کیت‌هایی بلا استفاده خواهند بود.

 

 

رفتار محافظه کارانه AMD

وب سایت Tom’s Hardware از AMD در رابطه با اینکه آیا 4700S از با همان سیستم روی چیپ پلی استیشن 5 ساخته شده یا خیر از شرکت AMD سؤال کرد که در ادامه بیانیه رسمی تیم قرمز را مشاهده می‌کنیم:

«کیت دسکتاپ 4700S راه حل منحصر به فرد خود را دارد و با هدف پاسخگویی به آن دسته از کاربرانی طراحی شده که در بازار Mainstram به دنبال عملکرد بالا هستند. این کیت گزینه ایده‌الی برای انجام چندین کار همزمان، بهره وری و اجرای برنامه‌های سبک 3 بعدی است.»

همانطور که مشاهده کردید پاسخ AMD چندان روشن و واضح نبود، زیرا در این بیانیه صحبتی از کیت دسکتاپ و خود تراشه به میان نیامد. وب سایت Tom’s Hardware سعی کرد به جزئیات بیشتری دست پیدا کند، اما تیم قرمز اطلاعات خاصی را در اختیار آن‌ها قرار نداد و بطور آشکار از بکار بردن برندینگ Ryzen در این تراشه‌ها خودداری کرد.

سازنده برای این سیستم تعداد مناسبی درگاه ورودی و خروجی در نظر گرفته است.

 

قیمت کیت مرموز تیم قرمز

در هر صورت، این سیستم‌ها در خرده فروشی‌های آسیایی دیده شده که قیمت آن‌ها غالباً بین ۳۲۰ تا ۷۰۰ دلار (قیمت‌ها به دلار تبدیل شده‌اند) است. البته، این سیستم‌ها با متعلقات اضافی نظیر اس اس دی، کارت گرافیک، پاور  و کیس ارائه می‌شوند، بنابراین چنین مواردی می‌تواند روی قیمت گذاری نهایی آن تأثیر بگذارد.

AMD تأیید کرد تمرکز این سیستم‌ها روی بخش گیمینگ با عملکرد بالا معطوف نشده است. همچنین، این شرکت هنوز بصورت رسمی تأیید نکرده که این سیستم‌ها برای بازار ایالات متحده و یا ایران نیز عرضه خواهند شد یا خیر؟

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

ما را از نظرات خود مطلع نماييدتماس با ما📞