ابزار وبمستر

"🐘2FIL.co🐘"

🖥2FIL.Co Informatics🖥

هلدینگ متخصصین انفورماتیکی مجموعه 2FIL.Co (سایان سیستم)

بازديد: ۳۰۸
مقایسه پورت های HDMI، VGA، DisplayPort و DVI – کدامیک را انتخاب کنیم؟

رابطهای تصویر طی سالیان گذشته با پیشرفت تکنولوژی خصوصا در بخش کارت گرافیک به مراتب متنوع‌تر شده‌اند. اگر چه هنگام کار با تلویزیون‌های امروزی HDMI رایج‌ترین رابط در دسترس است اما گرفتن خروجی تصویر از کامپیوتر شخصی با رابط‌های متنوع تری قابل انجام است. پورت های HDMI، VGA، DisplayPort و DVI روابطی هستند که در اکثر کامپیوترهای امروزی وجود دارند. اگر چه وظیفه اصلی همه آنها یکسان است، اما در عمل تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. رابطی مانند VGA دیگر به نوعی منسوخ شده محسوب می‌شود، در حالی که HDMI محبوب‌ترین پورت تصویر این روزها محسوب می‌شود و DisplayPort که یک گزینه جدید و عالی برای اتصال نمایشگر به کامپیوتر به شمار می‌رود. در این مطلب می‌خواهیم با جزئیاتی بیشتر این پورت‌ها را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

 

تفاوت پورت های HDMI، VGA، DisplayPort و DVI

چیزی که ابتدا باید بدانید این است که هر یک از پورت‌های یاد شده دارای مزایب و معایبی هستند اما باید در نظر داشته باشید بهترین کابل برای استفاده احتمالا چیزی بیشتر از آن کابلیست که سازنده همراه با محصول عرضه می‌کند. تمامی پورت‌های تصویر یاد شده به جز VGA از نوع دیجیتال هستند پس اگر چه پشتیبانی از رزولوشن‌ها در هر پورت ممکن است متفاوت باشد، اما از نظر کیفیت تصویر تفاوت خاصی بین آنها وجود ندارد. یعنی تصویری که از طریق رابط HDMI با رزولوشن 1080*1920 در نرخ 60 فریم بر ثانیه دریافت می‌کنید هیچ تفاوتی با تصویر دریافتی از پورت DVI یا DisplayPort با همین رزولوشن ندارد. هر کابلی قادر به پشتیبانی از بازه وضوح تصویر مشخصی است که در فاصله معینی کار می‌کند. در انتخاب پورت و کابل تصویر مناسب حتما این نکات را به یاد داشته باشید.

 

HDMI – محبوب‌ترین پورت تصویر حال حاضر

تمامی تلویزیون‌ها و اکثر نمایشگرهای کامپیوتر امروزی دارای پورت HDMI هستند. استفاده از این رابط ساده بوده، کابل‌های HDMI قیمت پائینی دارند و مهم تر اینکه قابلیت انتقال صدا را نیز دارند. در صورتی که قصد دارید تلویزیون خود را به کامپیوتر وصل کنید، گزینه اول رابط شما بهتر است HDMI باشد. اتصالی کم دردسر را با HDMI تجربه خواهید کرد. با این وجود این رابط محدودیت‌هایی نیز دارد و همیشه و همه جا بهترین گزینه محسوب نمی‌شود.

به طور مثال تلویزیون شما که احتمالا دارای پورت HDMI 1.4 است نهایتا از رزولوشن 2160*3820 با نرخ 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. بدون یک پورت HDMI 2.0 شما نمی‌توانید رزولوشن 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه از طریق رابط HDMI دریافت کنید. ضمنا به یک سخت افزار جدید که احتمالا یک تلویزیون جدید باشد نیز نیاز خواهید داشت. بدین رابط HDMI در اکثر موارد پاسخگوی نیاز شما هستند مگر آنکه قصد دریافت خروجی‌های با رزولوشن بسیار بالا را داشته باشید که در این صورت بهتر است دیگر پورت‌های تصویر را امتحان کنید.

 

DisplayPort – گزینه ایده آل برای دریافت رزولوشن های بالا

DisplayPort در واقع یک فرمت اتصال کامپیوتری است که در حال حاضر فقط یک مدل تلویزیون ساخت پاناسونیک از آن برخوردار بوده و تلویزیون‌های دیگر فاقد این پورت هستند. کارت گرافیک‌های امروزی غالبا به پورت DisplayPort مجهزند. از طریق این درگاه می‌توان تصویر را با رزولوشن 2160*3840 با سرعت 60 فریم بر ثانیه دریافت کرد. برای این کار نیاز به حداقل پورت DisplayPort 1.2 و قابلیت Multi-Stream Transport خواهید داشت. اگر قصد اتصال یک کامپیوتر به مانیتور را داشته باشید، دلیلی برای عدم استفاده از رابط DisplayPort وجود ندارد چرا که قیمت کابل‌های DisplayPort و HDMI تقریبا یکسان است. ضمنا DisplayPort نیز مانند HDMI توانایی انتقال صدا را دارد.

DVI – Digital Visual Interface

انتقال سیگنال ویدئویی از طریق DVI اساسا به مانند HDMI صورت می‌گیرد. حداکثر رزولوشنی که پورت DVI پشتیبانی می‌کند بستگی به تجهیزات دارد. برخی کابل های DVI و سخت افزارهای مجهز به این پورت صرفا از رزولوشن 1200*1920 پشتیبانی می‌کنند در حالی که انواع دیگر می‌توانند رزولوشن‌های بالاتری را نیز ساپورت کنند. DVI به طور کلی فاقد قابلیت انتقال صداست که البته بستگی به نوع پورت دارد. بنابراین برای اتصال یک TV گزینه مناسبی نیستند. اما چون مانیتورها غالبا فاقد اسپیکرند، می‌توان از DVI به عنوان یک گزینه اتصالاتی استفاده کرد.

 

VGA – پورت تصویر قدیمی و منسوخ شده

شاید که روزگاری VGA تنها گزینه در دسترس برای اتصال نمایشگر به کامپیوتر بود اما امروزه دیگر این رابط رایج نیست. تقریبا در هیچ یک از تلویزیون‌های امروزی یافت نمی‌شود و بسیاری از گرافیک‌های امروزی دیگر از این پورت پشتیبانی نمی‌کنند. اگر چه این رابط تقریبا قادر به پشتیبانی از رزولوشن و فریم ریت‌های بالا است اما پیشنهاد می‌شود از آن استفاده نکنید. VGA بر خلاف دیگر گزینه‌ها، سیگنال ها را به شکل آنالوگ انتقال می دهد و احتمالا بهترین کیفیت پیکسل را بر روی نمایشگرهای LCD امروزی ارائه نمی‌دهد.

 

Thunderbolt – حاصل همکاری اینتل و اپل

نتیجه انحصار طلبی اپل و همکاری کوپرتینویی‌ها با اینتل، توسعه رابط جدیدی به نام Thunderbolt بود که از لحاظ فنی فقط در نمایشگر Apple Thunderbolt Display وجود دارد. اگر چه ممکن است تعداد نمایشگرهای مجهز به این پورت افزایش یابد اما نباید انتظار تکامل این پورت و استفاده وسیع آن را بر روی سخت افزارهای مختلف داشت. Thunderbolt با پورت Mini DisplayPort سازگاری دارد.

 

تبدیل‌ها، گزینه‌هایی مناسب برای راحتی کاربران

گاهی اوقات لازم است که برای استفاده از پورت‌های تصویر از کابل های مبدل استفاده کنید که گاها بسیار کاربردی هستند. به طور مثال رابط‌های HDMI و DVI به سادگی قابل تبدیل از طریق یک مبدل ساده هستند. همچنین برخی اتصالات DisplayPort نیز با یک مبدل قابلیت پشتیبانی از DVI و HDMI را پیدا می‌کند. هر چند این شامل تمام پورت‌های DisplayPort نمی‌شود.

جمع بندی

به طور کلی HDMI ساده‌ترین و در دسترس‌ترین رابط تصویر در حال حاضر است اما اگر قصد استفاده از رزولوشن‌های بسیار بالا را دارید، به سراغ DisplayPort بروید. دیگر گزینه‌ها دارای معایبی هستند که باعث می‌شود کمتر به سراغ آنها برویم. از فاکتور مهم تجهیزات سخت افزاری نیز نباید غافل شد چرا که ممکن است تمام تجهیزات شما از رزولوشنی که قصد استفاده از آن را دارید پشتیبانی نکنند. هر چند این مشکل معمولا در مورد Full HD وجود ندارد اما برای رزولوشن‌های بالاتر اطمینان حاصل کنید که تجهیزات شما قادر به پشتیبانی از رزولوشن مورد نظر هستند.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

ما را از نظرات خود مطلع نماييدتماس با ما📞